Motorolajok
SAE J 300 viszkozitás osztályok

a A jellemző specifikációk minden értéke az ASTM D 3244 szabvány szerint definiált
b ASTM D 5293
c ASTM D 4684
d ASTM D 445
e ASTM D 4683; ASTM D 4741; CEC-L-36-A-90
A SAE J 300 előírás szerinti viszkozitási osztályok ismeretében értelmezhetők motorolajok folyási tulajdonságai. Az egyfokozatúak (pl. SAE 10W, 20W, SAE 30, SAE 40) egyetlen viszkozitás osztály előírásait teljesítik. A többfokozatúak pedig egyidejűleg garantálják a hideg- és a meleg tulajdonságokra előírt műszaki követelmények teljesülését. A többfokozatúak között beszélhetünk szűk (pl. SAE 20W-20) és tág viszkozitás határú (pl. SAE 5W-50) termékekről.
A motorolajok viszkozitási jellemzői az alapolajoknak a hőmérséklet függvényében mutatott folyási tulajdonságaitól, illetve a folyási tulajdonságokat módosító adalékoktól (dermedéspont-csökkentő, viszkozitás-módosító, súrlódás módosító) függenek.
A SAE 20W-XX, 15W-XX viszkozitás osztályba tartozó termékeket API Group I vagy Group II kategóriájú alapolajokból gyártják, a SAE 10W-XXáltalában Group III, míg a SAE 5W, SAE 0W fokozatok a jelenlegi technológiai színvonalon API Group III vagy Group IV típusú alapolajok felhasználásával gyárthatók. Minél tágabb a többfokozatú termék viszkozitási határa (pl. SAE 0W-40, 5W-50, 10W-60) annál nagyobb a jelentősége a szintetikus (API Group IV, Group V) alapolajoknak és a jó minőségű viszkozitás index módosító adalékoknak.
Vissza a lap tetejére
Motorolaj teljesítményszintek 4 ütemű motorokhoz
A motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozása nemzetközileg elfogadott szigorú szabványrendszerekre épül, amelyeket géplaboratóriumi körülmények között végrehajtott fékpadi motorvizsgálatok és olajlaboratóriumi vizsgálatok alapján állapítják meg az erre akkreditált intézmények és vizsgálóbázisok.
API (American Petroleum Institute – Amerikai Kőolajipari Intézet)
1947-ben került bevezetésre az API teljesítményrendszer, amelyet az ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee) ajánlásai alapján folyamatosan továbbfejlesztenek. A jelenleg érvényes motorolaj specifikációk:
(A zárójelben feltüntetett teljesítményszintekre már új jóváhagyás nem kérhető.)
Vissza a lap tetejére
Benzinüzemű motorok motorolajai
API (SG) –( SH) – SJ - SL - SM – SN növekvő sorrendben
(SG): 1989-ben bevezetett katalizátorbarát, ólommentes benzinüzemhez alkalmas teljesítménykategória.
SH: 1994-től érvényes, az API SG jóváhagyatási folyamatának szigorításán alapuló kategória.
SJ: 1996-ban életbe lépett, jelenleg érvényben lévő amerikai benzines teljesítményszint. Jelentős magas hőmérsékletű lerakódás csökkenés, alacsonyabb kéntartalom és illékonyság, illetve növelt üzemanyag-takarékosság jellemzi.
SL: 2001 júliusától érvényes teljesítményszint, különösen a kopásvédelem, az öregedésállóság és az energiahatékonyság terén támaszt fokozott követelményeket.
SM: Minden jelenleg használatban lévő gépjárműmotorhoz. Bevezetve 2004.11.30-tól. Az SM olajok fokozott öregedésállósággal, jobb lerakódás elleni védelemmel, jobb kopásvédő képességgel és kedvezőbb hidegtulajdonságokkal rendelkeznek, mint az eddigi teljesítményszintűek. Néhány SM kategóriájú motorolaj megfelel az ILSAC GF-4 specifikációnak és/vagy energiatakarékos (EC) olajnak minősíthető. Az SM olajokban alkalmazható adalékelemek foszfortartalma és kéntartalma a korábbi telejsítményszintekhez képest korlátozott, a jobb katalizátor-kompatibilitás érdekében.
SN: 2010 októberében kerül bevezetésre. Alapvetően az ILSAC GF-5 műszaki követelményeit veszi át, de a minősíthető SAE viszkozitás osztályok köre szélesebb, tartalmazza a 10W-XX osztályokat is. Az API SN minősítésű motorolajokat 85% bioetanolt tartalmazó E85 üzemanyag használata mellett is tesztelik. Csökken a katalizátormérgező foszfor- és kéntartalom, a hangsúly a SAE 0W-20, 5W-20 viszkozitás osztályokon van. A szigorú vizsgálati határértékek miatt az iszapképződésnek jobban ellenálló hidrokrakkolt alapolajok és a belső motortisztaságot elősegítő korszerű hamumentes antioxidáns, detergens-diszpergens és súrlódásmódosító adalékok kerülnek előtérbe.
Dízel motorolajok:
API (CC) - (CD) – CF - (CE) - CF-4 - CG-4 - CH-4 – CI-4 – CJ-4
(CD): 1955-től érvényes nehézüzemű dízel és turbódízel kategória.
CF: 1994-től API CD-t váltotta fel. Gyakori, közepesen magas teljesítményszint nehézüzemű dízel motorokhoz.
(CE): 1987-ben bevezetett kategória. Az API CD-hez képest 3 új fékpadi vizsgálattal (NTC 400, Mack T-7, Mack T-6) bővítve.
CF-4: 1991-ben az API CE-t váltotta fel. Új vizsgálat a dugattyútisztaságra: Cat 1K a Cat 1G2 helyett.
CG-4: 1995. január 1-jétől érvényes, magasabb szintű motorvédelmet biztosító teljesítményszint.
CH-4: 1999-től bevezetett, az API CG-4-et meghaladó, hosszú csereperiódusra alkalmas rendkívül környezetbarát motorolaj specifikáció.
CI-4: 2002-ben bevezetett kategória, nagy fordulatszámú, négyütemű dízelmotorokhoz, amelyek megfelelnek a 2004-ben bevezetetndő amerikai kipufogógáz-előírásoknak. Az ilyen minősítéssú motorolajok legfeljebb 0,5 tömeg-százalékban kenet tartalmazó dízel üzemanyagok alkalmazása esetén használhatók. Kifejezetten kipufógógáz-visszavezetéssel ellátott motorokhoz (EGR). Optimális védelmet nyújt korrózió ellen, a korom által okozott motorkopás ellen, véd a a dugyattyú lerakódással szemben, és ellenáll a korom tartalom növekedése miatt bekövetkező alacsony- és magas hőmérsékleti viszkozitás-változásnak. Alkalmazható az API CH-4, CG-4, CF-4 specifikációjú olajokat igénylő motorokban is.
Megjegyzés: létezik CI-4 PLUS” minősítés is, azoknak az olajoknak a megjelölésére, amelyek magasabb szintű korom okozta viszkozitás-növekedés elleni védelemmel, valamint az SM előírásnál kedvezőbb nyírásstabilitással rendelkeznek. Úgy, mint az EC jelölés, ez a jelölés is megjelenik az API által kiadott, a flakonon feltüntethető „donut”-on.
CJ-4: 2006-ban bevezetett új kategória, nagy fordulatszámú, négyütemű országúti dízelmotorokhoz, amelyek megfelelnek a 2007-ben bevezetett amerikai kipufogógáz-előírásoknak. SAPS-szintje majdnem olyan alacsony, mint az ACEA E6-ra jellemző szint. Az ilyen minősítéssú motorolajok legfeljebb 0,5 tömeg-százalékban kenet tartalmazó dízel üzemanyagok alkalmazása esetén használhatók. Optimális védelmet nyújt a katalizátor-mérgezés, részecskeszűrő-eltömődés, motorkopás ellen, véd a a dugattyú lerakódással szemben, és ellenáll a korom tartalom növekedése miatt bekövetkező alacsony- és magas hőmérsékleti viszkozitás-változásnak. Alkalmazható az API CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 specifikációjú olajokat igénylő motorokban is.

Vissza a lap tetejére
ACEA 2008 specifikációk
ACEA „A/B” kategória
A1/B1 Ez az olajspecifikáció az alacsony belső súrlódású motorolajokra vonatkozik, amelyek HTHS viszkozitása a 2,6.....3,5 mPas közötti értéktartományba tartozik. Alkalmazható személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek benzin- és dízelmotorjaihoz. Az A1/B1 specifikációjú motorolajok bizonyos motortípusokhoz nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi ajánlásokat be kell tartani.
A3/B3 Viszkozitásstabil motorolajok nagy teljesítményű személygépkocsi és könnyű haszongépjármű benzin/dízelmotorokhoz, akár hosszú csereperiódusra is, amennyiben ezt a gépkönyvi előírások lehetővé teszik.
A3/B4 Viszkozitásstabil motorolajok nagy teljesítményű benzin- és közvetlen befecskendezésű dízelmotorokhoz, alkalmazható azokban a motorokban is, amelyekre a B3 előírás vonatkozik.
A5/B5 Viszkozitásstabil motorolajok hosszú olajcsereperiódusra, nagy teljesítményű benzin- és dízelmotorokhoz (személygépkocsi+könnyű haszongépjárművek). Az ilyen motorolajokat alacsony belső súrlódás jellemzi, a HTHS viszkozitás a 2,9....3,5 mPas értéktartományban fekszik. Az A5/B5 motorolajok bizonyos motorokhoz nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi előírásokat be kell tartani.
ACEA „C” kategória
C1 Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, alacsony hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok nagyon alacsony hamutartalmúak, ezért bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.
C2 Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, közepes hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.
C3 Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.
C4 Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

ACEA „E” kategória: nehézdízel motorolajok
E2 Altalános célú motorolajok szívó- és turbófeltöltött dízelmotorokhoz, közepestől nehéz igénybevételig, átlagos olajcsere periódusra.
E4 Viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok, amelyek kitűnő dugattyútisztaságot, kopásvédelmet és furattükrösödés elleni védelmet biztosítanak. Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsereperiódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Alkalmazható néhány, kipufogógáz-visszavezetéses (EGR) motorhoz, részecskeszűrővel és anélkül, valamint néhány, szelektív katalizátoros (SCR) motorhoz is.
E6 Alacsony szulfáthamú, foszfor és kéntartalmú, ún. „low SAPS”, viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok, amelyek kitűnő dugattyútisztaságot, kopásvédelmet és furattükrösödés elleni védelmet biztosítanak. Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsereperiódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Alkalmazható kipufogógáz-visszavezetéses (EGR) motorokhoz, amelyek részecskeszűrővel felszereltek vagy anélkül üzemelnek, valamint szelektív NOx katalizátoros motorokhoz is (SCR). Az E6 specifikácijú motorolajok kifejezetten részecskeszűrős motorokhoz ajánlottak, amelyeket alacsony kéntartalmú (max. 50 ppm) dízel gázolajjal üzemeltetnek. Mindazonáltal, a motorgyártók ajánlásait, a kezelési utasításokat és a márkaszervizek ajánlásait figyelembe kell venni, ha kétségek merülnek fel a megfelelő motorolaj kiválasztásakor.
E7 Viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok igen hatásos dugattyú-tisztító képességgel és furattükrösödés elleni védőhatással. Kiváló kopásvédelmet biztosítanak és megakadályozzák a turbófeltöltőben a lerakódások képződését; koromkezelő képességük kiemelkedő.
Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsereperiódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Részecskeszűrő nélküli dízelmotorokhoz ajánlott, valamint a legtöbb kipufogógáz-visszavezetéses (EGR), valamint szelektív NOx katalizátoros motorhoz is. Mindazonáltal, a motorgyártók ajánlásait, a kezelési utasításokat és a márkaszervizek ajánlásait figyelembe kell venni, ha kétségek merülnek fel a megfelelő motorolaj kiválasztásakor.
E9 Alacsony szulfáthamú tartalmú, az API CJ-4 kémiai határértékeit és motorfékpadi tesztjeire épülő teljesítményszint (Cummins ISM, Mack T12 és T11 fékpadok), kiegészítve európai fékpadi tesztekkel: OM 501LA, OM 646 fékpadokkal, valamint turbófeltöltő lerakódásteszttel. Az európai gyártók közül egyelőre a Scania és az MAN mutat érdeklődést az új motorolaj kategória irányt, a többiek egyelőre nem tervezik a bevezetését.

Vissza a lap tetejére
JASO dízelmotorolaj szabvány (JASO M 355: 2008)
(Japanese Automobile Standards Organization = Japán Autóipari Szabványügyi Szervezet)
A JASO három kategóriát fogalmaz meg dízelmotorok kenőanyagaira:
DH-1: 2000-ben bevezetett előírás, amely 500 ppm körüli és annál kisebb kéntartalmú üzemanyagok használata mellett alkalmazható előnyösen, nehéz haszongépjármű és autóbusz motorokhoz. Magas bázikus adaléktartalom jellemzi. A követelmények egy része az API CH-4-nek megfelelő (oxidációs stabilitás, korróziógátlás), a kopás- és lerakódásteszteket japán motorfékpadokon végzik. Hűtött EGR-es motorokhoz nem vagy csak rövidített csereperiódusra alkalmazható. Részecskeszűrős motorokhoz nem alkalmazható. A Japán NST, illetve az EURO 2 és 3 környezetvédelmi előírásoknak megfelelő motortípusokhoz ajánlott.
DH-2: 2005-ben bevezetett kategória, amely 50 ppm-nél kisebb kéntartalmú üzemanyagok használata mellett, hűtött EGR-es és részecskeszűrős nehéz haszongépjármű és buszmotorokhoz alkalmazható. Csökkentett szulfáthamu-, foszfor- és kéntartalmú, min. 5,5 mgKOH/g TBN jellemzi. A Japán NLT, illetve az EURO 4 és 5 környezetvédelmi előírásoknak megfelelő haszongépjármű motortípusokhoz ajánlott.
DL-1: Csökkentett szulfáthamu-, foszfor- és kéntartalmú, 50 ppm-nél kisebb kéntartalmú dízel gázolaj használata mellett alkalmazható, üzemanyag-takarékos motorolaj kategória személygépkocsi és könnyű haszongépjármű dízelmotorokhoz. 2005-ben vezették be SAE XW-20 és XW-30 viszkozitás osztályú motorolajokra. Az üzemanyag-takarékossági kritériumok az ACEA B1, az oxidációs stabilitási követelmények az ILSAC GF-3 előírásaival megegyeznek. Alkalmas részecskeszűrős dízelmotorokhoz is. A Japán NLT, illetve az EURO 4 és 5 környezetvédelmi előírásoknak megfelelő autótípusokhoz ajánlott.
Vissza a lap tetejére
Global teljesítményszintek
(személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorolajok)
A Global motorolaj specifikációkat az ACEA, az Alliance (Alliance of Automobile Manufacturers), az EMA (Engine Manufacturers Association) és a JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) szervezetek közösen vezették be 2003-ban. A bevezetés célja, hogy olyan konzisztens előírásokat fogalmazzanak meg a motorolajokkal kapcsolatos elvárásokat illetően, amelyeket világszerte bármely motorgyártó könnyen értelmezhet. Mindhárom kategória követelményei között szerepelnek az oxidáció és szennyezőanyagok bejutása miatt bekövetkező viszkozitás-növekedés, levegővel való keveredési tulajdonságok és mechanikai nyírás miatt bekövetkező viszkozitás csökkenéssel kapcsolatos elvárások.
A Global előírás jelenleg három kategóriát tartalmaz:
DLD-1: SAE XW-30, XW-40, XW-50 viszkozitás osztályú motorolajokra. Alapvető elvárásokat fogalmaz meg a motorolaj kopáscsökkentő képességét, nagy hőmérsékleten mutatott stabilitását és koromkezelő képességét illetően. Különös figyelmet fordít a rozsdavédelemre, ami lehetővé teszi az olyan országokban való alkalmazhatóságát, ahol az üzemanyagok kéntartalma magas.
DLD-2: SAE XW-20, XW-30 viszkozitás osztályú motorlolajokra. Szigorúbb előírások minden tekintetben, mint a DLD-1 esetében, kifejezetten üzemanyag-takarékos kategória. Alacsony kéntartalmú üzemanyagok használata mellett is alkalmazható.
DLD-3: SAE XW-30, XW-40, XW-50 viszkozitás osztályú motorolajokra. A legmagasabb teljesítményszint a három közül. Alacsony kéntartalmú üzemanyagok használata mellett is alkalmazható. Különös figyelmet fordít a dugattyú tisztasági, nyírásstabilitási követelményekre.
Vissza a lap tetejére
Motorolaj teljesítményszintek 2 ütemű léghűtésű motorokhoz
API TA, TB, TC
Régi, elavult előírások a kétütemű motorok kenőanyagaira, habár az API TC egy elterjedt és a motorgyártók által széles körben megkövetelt kategória. Miután az API TC jóváhagyáshoz szükséges néhány motorfékpadi vizsgálat érvényét veszítette, erre a teljesítményszintre nem adnak ki újabb jóváhagyásokat.
JASO FA, FB, FC, FD
A fenti teljesítményszinteket 1994-ben a JASO léptetette érvénybe léghűtéses kétütemű motorok alacsony hamutartalmú kenőanyagaira. A kenőanyagok elvárt tulajdonságait illetően az alábbi négy fontos területre helyezi a hangsúlyt:
• Detergens képesség (tisztítóhatás)
• Kenőképesség
• Emisszió-csökkentés
• Füstkibocsátás mérséklése
A vizsgált olaj tulajdonságait adott referenciaolajhoz viszonyítva határozzák meg. A JASO FC előírás alacsony füstkibocsátást ír elő, ez a követelmény az ázsiai országok nagyvárosaiban tapasztalt szmogproblémák miatt merült fel. A JASO FD az FC-hez képest fokozott tisztítóhatást követel meg a dugattyútisztaság tekintetében. A JASO FA teljesítményszint elavult, már nincs érvényben.

Vissza a lap tetejére
ISO 2T
Ez az 1998-tól érvényben lévő előírásrendszer részben a JASO FB, FC előírásain alapul, részben pedig egy JASO FC teljesítményszintnél szigorúbb nemzetközi specifikációt is tartalmaz (ISO-L-EGD).
Ez a teljesítményszint a JASO FC-nél nagyobb detergens hatást és szigorúbb követelményt ír elő a dugattyú-beszorulás (lakkosodás) elleni védelemre.

Vissza a lap tetejére
TISI 2T
Ez a minősítési rendszer Thaiföldön és más ázsiai országokban használatos. A detergens hatásra, kenőképességre és füstképzésre vonatkozó követelményeket 125 cm3-es Kawasaki motoron vizsgálják. A JASO FC előírás füstkibocsátásra vonatkozó tesztjének követelményeit ez az előírás is átveszi.
Keverhetőség és folyási tulajdonságok (SAE J1536)
A kétütemű motorokhoz kifejlesztett motorolajok keverhetőségére (keverékolajozás esetén) és folyási tulajdonságaira nézve is léteznek előírások (kenőolaj-befecskendezéses kenés esetén). Ezeket az előírásokat a SAE J1536 szabvány foglalja össze. A folyási tulajdonságokat a kis hőmérsékleten mért Brookfield-viszkozitás alapján határozzák meg, a motorbenzinnel való keverhetőséget azonos viszkozitási osztályba tartozó referenciaolaj keverhetőségi tulajdonságaival való összehasonlítás alapján osztályozzák.
SAE osztály |
Megengedett Brookfield-viszkozitás1; cP max. |
Referenciaolaj2 jele a keverhetőségi teszthez |
F/M 1 |
3500 - 0oC-on |
VI-GG |
F/M 2 |
3500 - 10oC-on |
VI-FF |
F/M 3 |
7500 - 25oC-on |
VI-D |
F/M 4 |
17000 - 40oC-on |
VI-II |
1 A keverhetőségi és a Brookfield-tesztet is el kell végezni.
2 A vizsgált olaj keverhetőségi tesztje nem múlhatja felül 10%-nál nagyobb mértékben a referenciaolaj keverhetőségi tesztjének eredményét.
Vissza a lap tetejére
Vízhűtéses kétütemű motorok kenőanyagai
A külső szerelésű, vízhűtéses motorok (hajó- vagy csónakmotorok) kenőanyagaira vonatkozó előírásokat NMMA szabvány tartalmazza:
NMMA (BIA) TC-W – elavult
NMMA TC-WII® - elavult
NMMA TC-W3® - elavult
NMMA Recertified TC-W3® - jelenleg érvényes
1994-ben az addig létező TC-W3® előírás szerint specifikált olajokat újra kellett minősíteni két, 15 lóerős Mercury motoron végrehajtott fékpadi vizsgálat szerint. Az újraspecifikált olajok licensz számai „R” betűvel kezdődnek, a régi licensz számok pedig 3-assal.
Vissza a lap tetejére
HAJTÓMŰOLAJOK
Mechanikus hajtóművek
A mechanikus hajtóműolajok feladatai
A hajtóműolajoknak a következő összetett tulajdonságokkal kell egyidejűleg rendelkezniük:
• kopásgátló tulajdonságok (filmszilárdság, jó kenési tulajdonság, illetve EP hatás),
• optimális folyási tulajdonságok (alacsony hőmérsékleten minél kisebb, magas hőmérsékleten megfelelően hordképes filmet biztosító
viszkozitás, elegendőn alacsony folyáspont),
• korróziógátló tulajdonság (átmeneti korrózióvédő hatás és a korróziós kopás minimális értéke),
• összeférhetőség tömítőanyagokkal,
• a tulajdonságok megtartása hosszú időn keresztül: öregedésállóság, oxidációs stabilitás, mechanikai stabilitás.
Vissza a lap tetejére
SAE J 306 viszkozitás osztályok
A viszkozitás szerinti osztályozás alapját a legelterjedtebb nemzetközi rendszer a SAE J 306 szabvány képezi.

Vissza a lap tetejére
Mechanikus hajtóműolaj teljesítményszintek
A teljesítményszint szerinti API osztályozási rendszert a következő táblázatban mutatjuk be, az egyes jellegzetességek és alkalmazási területek feltűntetésével. A GL jelölés az angol Gear Lubricant (hajtómű kenőanyag) kezdőbetűiből adódik.
1995-ben a SAE műszaki bizottsága az API GL-1, GL-2, GL-3, és GL-6 követelményeit inaktívvá nyilvánította.
Vissza a lap tetejére
Automatikus hajtóművek munkafolyadékai
Hidromechanikus hajtóművek kenési rendszerei
Az automatikus nyomatékváltós gépkocsik részaránya nyugat-európai átlagban az elmúlt 15 év alatt megháromszorozódott, ma már megközelíti a 20%-ot. Észak-Amerikában és Japánban az arányuk 85, illetve 75 %. A személygépkocsik automatikus sebességváltóival szemben egyre fokozódó elvárások jelentkeznek a kapcsolási komfortot, a hatásfokot és az élettartam kenés megvalósítását illetően. Az ATF-ekre (Automatic Transmission Fluid) vonatkozó gépgyártói előírások a szigorodó elvárásoknak megfelelően egyre gyorsabb ütemben változnak. Ezek az előírások különösképpen az ATF-ek öregedésállóságát, viszkozitási tulajdonságait és súrlódási karakterisztikáját teszik próbára.
Az ATF folyadék feladatai hidromechanikus automatikus váltóművekben
• Hidraulikus erőátvitel megvalósítása
• hidraulikus vezérlőfolyadék szerep
• speciális habzásgátló tulajdonság
• hőelvezetés
• megfelelő súrlódási karakterisztika biztosítása
• mechanikus váltóelemek kenése
• szélsőséges hőmérsékletek elviselése
• a hajtómű elemeinek korrózióvédelme
• tömítőanyagokkal való összeférhetőség
Az automata hajtóműolajok minősítési vizsgálataira és a követelményekre vonatkozó előírások tradicionálisan az egyes gyártókhoz (korábban kizárólag amerikai: GM, Ford, Chrysler; újabban Mercedes-Benz, VW, ZF és Voith is) fűződnek, a motorolajok és mechanikus hajtóműolajok minősítéséhez hasonló nemzetközi előírások jelenleg nincsenek ezen a területen. A 90-es években a korábban hidromechanikus fokozat kapcsolás-vezérlést felváltotta a számítógéppel irányított, elektrohidraulikus beavatkozó elemekkel történő vezérlés, amely lehetővé tette a sebességváltó funkciók jelentős kibővülését. Az elektronikus vezérlés nyomán a korábbinál finomabb, nyomaték-ingadozás mentes fokozatváltás és sokkal hatásosabb motorfék hatás vált lehetővé, amelynek feltétele a váltómű mechanikus részében elhelyezett, a különböző bolygómű-áttételeket kapcsoló, ATF folyadékban úszó lamellás kuplungok gyors nyitása-zárása. Ez speciális súrlódási karakterisztikát kíván az ATF-től. Az ATF-ek öregedésállóságát tekintve is egyre szigorodnak az elvárások, előtérbe kerülnek az alapolajok és adalékcsomagok olyan típusai, amelyekkel lehetőség nyílik a személygépkocsi váltóművek élettartam kenésére, a haszongépjármű ATF-ek élettartama pedig meghaladhatja a 100 ezer km-t..
Vissza a lap tetejére
ATF specifikációk




Vissza a lap tetejére
Alapolajok

LVI: Low Viscosity Index
MVI: Medium Viscosity Index
HVI: High Viscosity Index
VHVI: Very High Viscosity Index
XHVI: Extra High Viscosity Index

A Group VI jelölésű kategóriát az API még nem vezette be. Ezt a kategóriát az ACEA határozta meg a szintetikus poliinternál olefin
bázisú (PIO) alapolajok részére.
Tipikus kenőanyag adalékok
Reológiai (folyási tulajdonságokat befolyásoló) adalékok |
Funkció |
Adaléktípus |
Működési elv |
Dermedéspont csökkentők |
Poli-metakrilát (polimer) |
A folyási tulajdonságok javítása alacsony hőmérsékleten |
Viszkozitás módosítók |
Észter típusú polimerek, poli-metakrilátok, szénhidrogén típusú vegyületek (poli-izobutilének, kopolimerek) |
Az üzemi hőmérséklet tartományban növeli a viszkozitást, ezáltal csökkenti a motorolaj viszkozitásának hőmérséklet függőségét |
Súrlódás csökkentők |
EP-adalékok, zsírsavak, zsírsav származékok, szerves aminok, egyéb fémorganikus (Mo) vegyületek |
Vegyes súrlódás és határkenés állapotában csökkentik a súrlódási veszteséget |
Teljesítményadalékok |
Funkció |
Adaléktípus |
Működési elv |
Detergensek |
Kalcium- magnézium szulfonátok, -fenátok, - szalicilátok |
Lényegében tisztító komponensek, amelyek a magasabb hőmérsékleten üzemelő motorban létrejövő folyamatok ellenében küzdenek.
Egyes detergens fajták nagyon jó oxidációgátló tulajdonsággal is rendelkeznek.
|
Diszpergensek (hamumentes) |
Poli-izobutilén-szukcinimidek |
A már kialakult szennyeződéseket távolítják el az olajból. Alacsony hőmérsékleten működnek.
Koromrészecskék, szilárd szennyeződések, kopásfémek lebegtetése az olajban, lakk- és iszapképződés megakadályozása. |
Öregedésgátlók (antioxidáns) |
Cink-ditiofoszfát, fenolok, aminok, fém-szalicilátok |
Az olaj oxidációjának és túlzott viszkozitás-növekedésének megakadályozása |
Korróziógátlók |
Kalcium- és nátrium-szulfonátok, szerves aminok |
Vékony, víztaszító védőfilm képzése a fémfelületeken, ezáltal a víz, szerves és szervetlen savak, fémkloridok, -bromidok, kénvegyületek korrozív hatásának kiküszöbölése |
Kopáscsökkentők |
Cink-ditiofoszfát, szerves foszfátok, szerves kénvegyületek, telített zsírsavak, dikarbonsavak |
Poláros vegyületek, amelyek szorpciós kötésekkel kapcsolódnak a fémfelületekhez, és ezáltal kis súrlódású védőfilmet képeznek |
Habzásgátlók |
Szilícium tartalmú vegyületek (poli-dimetilsziloxán), szilikonolajok |
Csökkenti az olaj és a levegő közötti felületi feszültséget, ezáltal megakadályozza a levegőbuborékok kialakulását. |
Vissza a lap tetejére